درمان های شگفت انگیز با ژل رویال


ژل رویال یک ماده ژل ای است که توسط زنبور عسل تولید می شود تا زنبورهای ملکه و جوان از آن تغذیه کنند.این ماده اغلب به عنوان مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن به فروش می رسد.خواص این ماده به همان میزان که در طب سنتی استفاده شده است، کاربرد آن در طب غربی نیز بحث برانگیز است.
ژل رویال نامی بسیار کنجکاو کننده و تعجب بر انگیز است که می تواند شما را جذب کند، اما چه چیزی باعث جذابیت آن می شود؟ خوب، برای شروع، گزارش شده است که دارای خواص ضد تومور، ضد باکتری و زخم است.
ژل رویال یک ماده مغذی است که زنبورهای جوان تولید می کنند و حاوی مقادیر قابل توجه پروتئین هایی است که برای رشد و تکثیر سلول ها مهم هستند. درست مثل عسل، از زنبورها می آید با این حال، زنبورها این مواد را به دلایل بسیار مختلف تولید می کنند. در حالی که عسل برای زنبورهای کارگر انرژی فراهم می کند، ژل رویال به عنوان منبع اصلی غذا برای ملکه استفاده می شود.
درست مانند بعضی از عناصر استفاده شده برای عسل، ژل رویال برای دلایلی مانند تقویت سلامت، درمان طبیعی آسم، رشد استخوان های سالم، درمان پیشگیری کننده از عوارض کهولت سن و تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. حتی به عنوان راهی برای جلوگیری از رشد سرطان نیز به آن اشاره شده است.

مزایای ژل رویال
بعضی افراد از ژل رویال به عنوان دارو استفاده می کنند، اما مهم آن است که شما آن را با گرده زنبور عسل یا زهر زنبور عسل اشتباه نگیرید، زیرا این مواد دقیقا مشابه نیستند. در اینجا برخی از خاصیت های درمانی ژل رویال را برای شما شرح خواهیم داد :

1 . تقویت سیستم ایمنی و کاهش واکنش های آلرژیک
بر اساس یک مطالعه سال 2001 منتشر شده در مجله International Immunopharmacology ژل رویال می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در این مطالعه، پاسخ هیستامین به آلرژن ها فورا سرکوب شد، نشان داد که ممکن است به کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کند. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور کامل مورد اعتبار بودن آن ثابت شود.
ژل رویال ممکن است پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به باکتری ها و ویروس های خارجی را بهبود بخشد.MRJPs و اسیدهای چرب در ژل رویال به منظور ارتقاء فعالیت ضد باکتریایی است که این باکتری ها می توانند در صورت بروز عفونت، عملکرد صحیح سیستم ایمنی را مختل کنند.با این حال، اکثر نتایج به دست آمده ، محدود به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی است. بنابراین، برای تأیید این اثرات، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.برخی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی اثرات ضد میکروبی ژل رویال را تأیید می کنند و نشان می دهد این ماده می تواند باعث بهبودعملکرد سیستم ایمنی بدن شما گردد.

2 . به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می کند
تحقیقات اخیر نشان می دهد ژل رویال ممکن است حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشد، زیرا نشان می دهد که نقش مفیدی در عملکرد سیستم عصبی دارد. ما می دانیم که بیماری آلزایمر با اختلالات یادگیری و حافظه همراه است، به همین دلیل است که این تحقیق که در تحقیقات پیشرفته بیومدیک منتشر شده است.
از آنجا که بافت مغزی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که به خصوص برای حملات رادیکال آزاد آسیب پذیر هستند، مواد آنتی اکسیدانی موجود در ژل رویال می توانند نقش مهمی در جلوگیری و درمان بیماری های عصبی داشته باشند. ژل رویال به عنوان یک درمان کننده طبی آلزایمر بالقوه به حساب می آید.
یک مطالعه نشان داد که موش های مضطرب درمان شده با ژل رویال دارای سطوح پایین تر هورمون های استرس و سیستم عصبی مرکزی قوی تری نسبت به گروه تحت کنترل دیگر بودند.
یک مطالعه مجزای دیگرنشان داد که استفاده از ژل رویال به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موشهای دوران یائسگی کمک می کند.مطالعات دیگر حیوانی نشان داد که موش هایی که با ژل رویال درمان می شوند، قادر به حذف برخی از ذخایر شیمیایی خاصی که مرتبط با بیماری آلزایمر در مغز هستند میباشند . اکثر این مطالعات تأثیر محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به ظرفیت آنتی اکسیدانی ژل رویال اختصاص می دهند.مطالعات متعدد حیوانی نشان می دهد که استفاده ازژل رویال ممکن است به بهبود عملکرد مغز منجر شود، اگر چه تحقیقات انسانی درباره این موضوع ناقص مانده است.

3 . شامل پروبیوتیک های مفید است
ژل رویال به نظر می رسد که یک اثر ارزشمند به عنوان منبع مفیدوباکتریایی باشد، که نوعی باکتری سودمند است که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند و باعث می شود که آن پروبیوتیک مفید باشد. مطالعات بالینی با اثرات مفید دیگر مانند افزایش ایمنی و ضد سرطان زایی همراه با حضور بیفیدوباکتریوم در دستگاه گوارش همراه است. ترکیب منحصر به فرد ژل رویال نشان می دهد که می تواند سبب رشد، فعالیت و پایداری بیفیدوباکتریوم در محصولات لبنی شود.

4 . ژل رویال علائم پیش و پس از یائسگی را کاهش می دهد
تحقیقات نشان می دهد که مصرف ژل رویال می تواند به کاهش علائم یائسگی و بهبود احساسات خوشایند در زنان یائسه کمک کند. ترکیبی از ژل رویال ، روغن پریمولوس شب، damiana و گیاه جینسنگ نیز می تواند تا حدود زیادی علائم یائسگی را کاهش دهد.
یائسگی باعث کاهش هورمون های گردش خون می شود که با عوارض جسمی و روانی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.یک مطالعه نشان داد که ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش های صحرایی بعد از یائسگی می تواند موثر باشد .مطالعه دیگری در 42 زن یائسه اثبات کرد که مکمل روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش درد و اضطراب این زنان مؤثر است .

5 . ژل رویال می تواند روند پیری را آهسته تر کند
ژل رویال می تواند روند پیری را از طرق مختلفی آهسته کند.چند مطالعه، افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موش های صحرایی با استفاده از ژل رویال را گزارش داده اند.
ژل رویال گاهی اوقات در برخی از محصولات موضعی مراقبت از پوست برای کمک به حفظ سلامت و جوانی پوست مشاهده می شود.تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال می تواند به افزایش تولید کلاژن و محافظت از پوست آسیب دیده که با اشعه ماوراء بنفش مواجه است کمک کند .از آنجایی که تحقیقات انسانی در مورد اثرات ضد پیری ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری لازم است.

6 . درمان پوکی استخوان
گروه ارتوپدی و جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه اروسیو در ترکیه با هدف بررسی اینکه آیا ژل رویال و گرده زنبور عسل باعث کاهش از بین رفتن استخوان در اثر پوکی استخوان می شود. تراکم معدني استخوان اندازه گيري شد، نمونه هاي بافتي گرفته شد و نمونه هاي خون براي مطالعه جمع آوري شد. این کمک می کند تا سطح کلسیم و فسفات استخوان را با تصویربرداری از طریق میکروسکوپ الکترونی اسکن کرد.
تفاوت های قابل توجهی وجود دارد که سلامتی استخوان در ستون فقرات کمری و پروگزیمال فک بالا در گروه های مصرف کننده گرده زنبور عسل و ژل رویال نشان می دهد. بافت استخوانی کلسیم و فسفات نیز بالاتر است، که نشان می دهد که استفاده از گرده سلول زنبور عسل و ژل رویال ممکن است به کاهش از دست دادن استخوان به علت پوکی استخوان کمک کند.

7 . کمک به ترمیم زخم ها
مدت زیادی است که از ژل رویال برای درمان زخم ها استفاده می شود . مطالعات نشان می دهد که ژل رویال در بهبود زخم ها نیز مفید است. در مطالعه انجام شده در سال 2010، زخم با ژل رویال در غلظت های مختلف به مدت 48 ساعت درمان شد.
در این تحقیق مشاهده شد که مهاجرت فیبروبلاست ها در 24 ساعت بعد از زخم به حداکثر رسید و درمان ژل رویال به طور قابل ملاحظه ای مهاجرت فیبروبلاست ها را در عرض 24 ساعت سریعتر کرد. در نهایت، این تحقیق نشان داد که با ژل رویال مهاجرت فیبروبلاست ها، سلول در بافت همبندی که کلاژن و سایر الیاف را تولید می کند، افزایش می یابد و هم چنین این ماده سطوح لیپید های مختلف که در روند بهبود زخم ایجاد می شود را افزایش می دهد.
به طور گسترده ادعا می شود که ژل رویال التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.در آزمایش های متعدد و مطالعات حیوانی، مشاهده شد که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال، اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارند .
علاوه بر این، مشاهدات آزمایشگاهی متعدد نشان می دهد که میزان مواد شیمیایی پروتئین التهابی که از سلول های ایمنی درمان شده با ژل رویال آزاد شده اند را کاهش می دهد.
باوجود اینکه این نتایج امیدوار کننده هستند، مطالعات انسانی در این زمینه دارای نقص هایی می باشد. برای تهیه هر نتیجه گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، به داده های بیشتری نیاز است.

8 . به درمان ناباروری در مردان کمک می کند
تحقیقات منتشر شده در مجله Avicenna Phytomedicine اثرات محافظ ژل رویال بر روی پارامترهای اسپرم، سطح تستوسترون و تولید مالون دی آلدئید در موش آزمایش شده است. تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، زنده ماندن، بلوغ و یکپارچگی DNA در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق نشان می دهد که درمان با ژل رویال می تواند باروری مردان را بهبود بخشد.

9 . درمان دیابت
مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد ژل رویال ممکن است برخی از علائم دیابت نوع 2 را در مردان و زنان بهبود بخشد. در یک کارآزمایی بالینی، 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 برای دریافت 10 گرم ژل رویال تازه پس از یک شب ناشتا اعزام شدند. اگر چه اثرات فوری نبوده و مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما برخی از تغییرات در میزان گلوکز به وجود آمد که ممکن است برای بیماران دیابتی نوع 2 مفید باشد.
ژل رویال همچنین می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، قند خون را کنترل کند و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.مطالعات متعدد در حیوانات نشان داد افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی ظاهری بر روی پانکراس، کبد و بافت تولیدی در موش های فربه و دیابتی ، با ژل رویال درمان شده است.یک مطالعه کوچک انسانی شش ماهه، کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا را در افراد سالم که روزانه از مکمل ژل رویال استفاده کرده اند، گزارش داد.

10 . ژل رویال اثرات جانبی درمان سرطان را کاهش می دهد
شیمی درمانی و سایر درمان های سرطانی با عوارض جانبی منفی از قبیل نارسایی قلبی، التهاب و مسائل گوارشی (GI) همراه است.ژل رویال می تواند برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد.
یک مطالعه، کاهش قابل توجه آسیب های قلبی ناشی از شیمی درمانی در موش هایی که از ژل رویال استفاده کرده بودند را گزارش کرده است.یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نیز نشان داد که استفاده موضعی از ژل رویال ممکن است از بروز موکوزیت، یک عارضه جانبی برای درمان سرطان، جلوگیری کند که این عارضه باعث ایجاد زخم های دردناک در دستگاه گوارش می شود.

11 . ژل رویال شامل انواع مختلفی از مواد مغذی است
ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است.
ترکیب شیمیایی ژلرویال ناشناخته است اما تصور می شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین های منحصر به فرد و اسیدهای چرب موجود در آن حاصل می شود.
این ماده شامل 9 گلیکوپروتئین است که به طور کل به عنوان پروتئین های ژل پروتئینی اصلی (MRJPs) و دو اسید چرب، Hydroxy-2-decenoic acid ترانس 10 و 10-Hydroxydecanoic acidشناخته می شوند.
ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی است.

با این حال، ترکیبات مواد مغذی بین منابع مختلف ژل رویال متفاوت است .

بعضی از ویتامین های موجود در ژلرویال شامل موارد زیر می شوند:
*  تیامین (B1)

ریبوفلاوین (B2)
اسید پانتوتنیک (B5)
پیریدوکسین (B6)
نیاسین (B3)
اسید فولیک (B9)
اینوزیتال (B8)
بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه ژل رویال برای سلامت را فراهم کند، اگر چه تحقیقات بیشتر در مورد این ماده منحصر به فرد ضروری است.

12 .ژل رویال ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تحت تاثیر قرار دهد و سطح کلسترول را  نیز کاهش دهد
هر دو مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است بر کلسترول تاثیر مثبت داشته و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود.اگرچه مکانیزم دقیق هنوز معلوم نیست، اما وجود پروتئین های خاصی در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند .
یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که خرگوش های تست شده باژل رویال، کاهشی به میزان 28% و 23% در کلسترول کل و کلسترول "بد" (LDL)داشته اند.
به همین ترتیب، یک مطالعه ی انسانی یك ماهه نیز ثابت کرد افرادی كه حدود 3 گرم ژل رویال را روزانه مصرف می كنند کلسترول كل و كلسترول "بد" در آنها به میزان 11 و 4 درصد كاهش یافته است .
برعکس، در یکی دیگر از مطالعات انسانی، هیچ تفاوت معناداری در میزان کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با ژل رویال و افرادی که دارو مصرف میکردندمشخص نشد.علی رغم اینکه این مطالعات امیدوار کننده هستند، برای درک بهتر تاثیر ژل رویال بر سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است .

13 . پروتئین های خاص می توانند فشار خون پایین را کاهش دهند
ژل رویال ممکن است از طریق کاهش فشار خون، از قلب و سیستم گردش خون محافظت کند.مطالعات متعدد آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین های خاصی در ژل رویال، سلول های عضلانی صاف را در رگ ها و شریان ها آرام می کنند و در نتیجه فشار خون را پایین می آورند.
یک مطالعه اخیر در حیوانات، مکمل ژل رویال را با سایر مواد مشتق شده از زنبور عسل مورد بررسی قرار داد و با کاهش قابل توجهی در میزان فشار خون رو برو شد . با این حال، نقش ژل رویال در این مکمل مشخص نیست. از این رو تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط ژل رویال با فشار خون ضروری است.

14 . ژل رویال ممکن است باعث درمان اسهال شود و خشکی چشم مزمن را درمان کند
ژل رویال در حالتی که به صورت خوراکی استفاده شود می تواند خشکی چشم را درمان کند.یک مطالعه انسانی و حیوانی کوچک، بهبود چشم های خشک مزمن را برای کسانی که به صورت خوراکی با ژل رویال درمان می شوند، نشان می دهد. نتایج نشان می دهد که ژل رویال می تواند ترشح اشک را از غدد دهلیزی در چشم شما را افزایش دهد.
هیچگونه اثر نامطلوبی در این مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، ژل رویال می تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی چشم مزمن استفاده شود.به یاد داشته باشید که این نمونه داده های بسیار کوچک دلیل کافی بر این که ژل رویال قادر به درمان تمامی بیمارانی که از خشکی چشم رنج می برند نیست. در نهایت، تحقیقات بیشتری لازم است.مقدار کمی از داده ها نشان می دهد که ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن را  افزایش دهد.

مقایسه ژل رویال و عسل
ژل رویال و عسل خام قرن هاست که برای دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ژل رویال به طور معمول به عنوان یک مکمل تغذیه ای استفاده می شود و همه ما عسل را به عنوان یک شیرین کننده طبیعی خوشمزه برای چای صبحانه و یا چای بعد از ظهر می شناسیم و هر دوی آنها می توانند برای سلامتی بسیار مفید باشند.
مزایای متعدد اثبات شده و بالقوه ژل رویال و عسل وجود دارد که بسیاری از آنها مشابه هستند. در اینجا یک راهنمای سریع است که ممکن است به شما کمک کند تا تعیین کنید که بهترین استفاده از این دو ماده بر اساس نیازهای شما چیست.
خطرات و عوارض جانبی ژل رویال
اگرچه ممکن است در اکثر موارد، ژل رویال بی خطر باشد اما از آنجا که این محصول زنبورعسل است، افراد مبتلا به آلرژی به نیش زنبور، گرده و دیگر آلرژن های محیطی باید احتیاط کنند.برخی از آلاینده های محیط زیست مانند آفت کش ها نیز در ژل رویال یافت می شوند و می توانند منجر به واکنش های آلرژیک شوند.

در حالی که استفاده از ژل رویال به احتمال زیاد برای اکثر مردم بی خطر است، گاهی اوقات عوارضی گزارش شده است. اینها عبارتند از:
*    آسم
*    آنافیلاکسی
*    آماس پوستی

برخی از این واکنش های شدید حتی می تواند مرگبار باشد.اگرچه به طور کلی ژل رویال بسیار مفید است، گاهی ممکن است منجر به واکنش های جدی آلرژیک شود.

ژل رویال

این ماده یک ترشح از زنبور عسل است که در تغذیه لارو و ملکه های بالغ استفاده می شود. این ماده به دارا بودن خواص زیر شناخته می شود:
پشتیبانی سیستم ایمنی
اثرات آنتی بیوتیکی
حمایت از کلیه، پانکراس و کبد
کمک به داشتن پوستی سالم
انرژی بخش
سرعت بخش ترمیم زخم ها
مبارزه با سرطان
کمک به باروری
پشتیبانی هورمون ها
پشتیبانی گوارشی
پشتیبانی رشد و استحکام استخوان
پشتیبانی از جلوگیری ابتلا به دیابت

عسل

عسل خام صد در صد بدون پردازش است، به این معنی که خالص، طبیعی، غیر پاستوریزه  است و با مواد دیگری ترکیب نشده است. این ماده تمام آنزیم ها، گرده، ژل رویال، پروپولیس، ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات ها را در یک فرم حفظ می کند. عسل برای دارا بودن خواص زیر شناخته شده است:
شیرین کننده طبیعی
پشتیبانی از کاهش وزن
کمک به تنظیم انسولین
ضد التهاب
دارای قدرت آنتی باکتریال بودن برای پوست
کمک به بهبود گلو درد
ایمن سازی عسل محلی در برابر آلرژن های محلی
اثرات آنتی اکسیدانی
بهبود زخم ها و جراحات
بهبود عملکرد ورزشی

در اینجا چندین واقعیت جالب در این دو محصول زنبور عسل وجود دارد:

چگونه می توان یک ملکه زنبور عسل شد: آیا می دانید ژل رویال در واقع یک گام مهم در تبدیل شدن به زنبور ملکه است؟ این تنها عامل منحصر به فرد تعیین کننده  در تبدیل زنبور عادی به ملکه است. هنگامی که او چند روزه است، زنبور ملکه بعدی خود را انتخاب می کند. هنگامی که او انتخاب شده است، ملکه زنبور عسل شروع به تغذیه ژل رویال می شود و آن را برای بقیه زندگی اش می خورد و همه این مواد مغذی باعث می شود او بیشتر از سایر زنبورها عمر کند.
ژل رویال شما را هوشمندانه تر می کند: ژل رویال به دلیل توانایی خود برای بهبود عملکرد شناختی به عنوان غذای مغز شناخته شده است. پیشنهاد من این نیست که شما ناگهان مقدار زیادی از این ماده را بخورید، اما با تحقیقات مناسب و دوز مناسب، ممکن است حافظه کوتاه مدت شما، توانایی شما برای یادگیری چیزهای جدید و حتی مهارت های حرکتی شما بهبود یابد.
عسل خام در نقاشی های غار کشیده شده است: عسل برای مدت بسیار طولانی مورد علاقه بوده است. در نقاشی های غار با قدمت حدود 13،000 ساله، تصاویری از زنبورداری وجود دارد. در حقیقت، قدیمیترین زنبور عسل دنیا در اسرائیل است و معتقدند که 3000 سال سن دارد.
زنبورداری در گذشته غیر قانونی بود: باور کنید یا نه، نگهداری زنبور عسل در بسیاری از شهرهای ایالات متحده غیرقانونی بود، و هنوز هم در برخی مناطق غیرقانونی است. این کار در سال 2010 در شهر نیویورک قانونی شد.

تاریخ و علم نهفته در پس پرده ژل رویال
ژل رویال حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی ها، اسیدهای آمینه آزاد، ویتامین ها و مواد معدنی است. این شامل حدود 60 تا 70 درصد آب، 12 تا 15 درصد پروتئین، 10 تا 16 درصد شکر، 3 تا 6 درصد چربی و 2 تا 3 درصد ویتامین، نمک و اسید آمینه است. ترکیب آن بسته به جغرافیا و آب و هوا متفاوت است.
مزایای سلامتی آن در سالهای دهه 1950 برای پاپ به شدت مورد استفاده قرار گرفت، که از مشکلات آسم رنج می برد. در آن زمان، بسیاری از کاتولیک ها و مسیحیان به دنبال آن بودند که این امر باعث شد تا این ماده بسیار گران شود. علاوه بر این، چینی ها آن را برای نسل ها مانند مردم آسیایی استفاده می کنند.
ژله رویال یک ترشح پروتئینی است که از غدد hypopharyngeal و mandibular از زنبورهای کارگر جوان بدست می آید. این ماده، تنها غذاییست که در طول عمر ملکه به او تحویل  داده می شود و همچنین برای همه لاروهای جوان برای سه روز اول پس از تخم مرغ تغذیه می شود. این ماده دارای ویژگی های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان است، مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش فعالیت ایمنی و اثرات ضد تومور.
اکثر اسيدهاي چرب در ژل رویال اسيد چرب متوسط هستند. لیپید ها به عنوان داروهای پیشگیرانه و حمایتی با قابلیت هایی شامل مهارکننده های بالقوه رشد سرطان، مدولاتورهای سیستم ایمنی، درمان های جایگزین برای یائسگی، محافظ پوست در برابر پیری و غیره هستند.

تهیه ژل رویال
عطر و طعم ژل رویال عمدتا بصورت گس، خشک، کمی تلخ است و طعم آن تا مدتی در دهان باقی می ماند. گاهی اوقات با دوز بسیار پایین زهر زنبور عسل معادل است و به احساس خفه شدن و یا احساس سوزن سوزن شدن در روی زبان و داخل دهان منجر می شود. به همین دلیل افرادی که واکنش آلرژیک شدید به زهر زنبور عسل دارند نباید ژل رویال دریافت کنند.
این ماده بسیار قوی است بنابراین، شما فقط نیاز به تقریبا نیمی از قاشق چای خوری در روز برای به دست آوردن مزایا و ویتامین های آن دارید. شما می توانید آن را بصورت مستقیم و یا در چای صبحانه خود مصرف کنید.
شما می توانید آن را در فروشگاه غذای محلی خود خریداری کنید. این ماده، بیشتر مزایای خود را در هنگام نگهداری در دمای اتاق حفظ می کند. هنگامی که به صورت قرص ها یا کپسول ها فروخته می شود، معمولا با پرکننده ها مخلوط می شود، پس  همیشه اتیکت ها را بخوانید.
شما می توانید فرمول های مایع ژل رویال را خریداری کنید. با این حال، آنها اغلب حاوی مواد نگهدارنده و بعضا عسل برای بهبود طعم هستند.از آنجایی که تحقیقات نسبتا محدود است، دوز توصیه شده قطعی برای ژل رویال مشخص نشده است.ژل رویال هنگامی که به عنوان یک مکمل غذایی مصرف می شود، در حالت طبیعی خود یک ماده ژل مانند یا در فرم پودر یا کپسول موجود است.
مزایای ژل رویال در طیف وسیعی از دوزها مشاهده شده است. تحقیقات فعلی از مزایای احتمالی در 300-6000 میلی گرم در روز پشتیبانی می کند.ژل رویال همچنین می تواند به صورت موضعی به پوست شما اعمال شود و گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست نیز وجود دارد.
اگر قبلا از ژل رویال استفاده نکرده اید بهتر است با استفاده از یک دوز بسیار کوچک برای جلوگیری از واکنش های شدید آلرژیک و عوارض جانبی استفاده کنید و تست آلرژی انجام دهید.هیچ توصیه ای رسمی برای ژل رویال وجود ندارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که دوز بهینه در روز 300-6000 میلی گرم است.

خطرات ژله رویال
اگر شما مبتلا به سرطان پستان هستید، باید از مصرف ژل رویال اجتناب بورزید زیرا می تواند رشد سلول های سرطانی را تحریک کند. اگر دارویی مصرف میکنید از تداخلات دارویی با آن اطمینان حاصل کنید اگر باردار یا شیرده می باشید، با پزشک خود مشورت کنید.
مهم است که توجه داشته باشیم که موارد متعددی از آنافیلاکسی، آسم و کولیت هموراژیک با استفاده از ژل رویال گزارش شده است. افرادی که واکنش شدید آلرژیک به زهر زنبور عسل دارند نباید آن را مصرف کنند.
دوز مناسب ژل رویال به چندین عامل بستگی دارد مانند سن، سلامتی و چندین شرایط دیگر. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین طیف مناسب دوز برای ژل رویال وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و دوز آنها نیز می تواند مهم باشد.
اطمینان حاصل کنید که برچسب های محصول را به خوبی مطالعه کرده اید و قبل از استفاده از داروساز یا پزشک خود مشورت بگیرید.

نتیجه گیری نهایی

در حالی که ژل رویال قرن ها در شیوه های پزشکی باستانی استفاده شده است، به دلیل کمبود تحقیقات، پزشکان غربی به طور عمده آن را رد کرده اند.با این وجود، این محصول زنبور عسل، که متفاوت از عسل است، هنوز هم به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روحی به کار می رود.تا به امروز، بسیاری از ادعاهای سلامتی مرتبط با ژل رویال هنوز به اثبات نرسیده است. بخش عمده ای از تحقیقات موجود، محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی و یا مطالعات انسانی است.مصرف ژل رویال 100٪ بدون خطر نیست. گاهی اوقات گزارش شده است که عوارض جانبی جدی نظیر آنافیلاکسی وجود دارد.
اگر چه تحقیقات در حال حاضر امیدوار کننده است، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه ژل رویال می تواند به بهبود شیوه زندگی سالم کمک کند، باید صورت پذیرد.
ژل رویال برای تعدادی از دلایل مربوط به سلامتی، از جمله درمان طبیعی آسم، رشد استخوان های سالم، درمان پیشگیری کننده از علائم کهولت سن و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. حتی به عنوان راهی برای جلوگیری از رشد سرطان نیز به آن اشاره شده است. سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد، به درمان آلزایمر کمک می کند، حاوی پروبیوتیک های مفید است، علائم پیش و پس از یائسگی را کاهش می دهد، سطح کلاژن پوست را افزایش می دهد و به درمان پوکی استخوان و ناباروری در مردان نیز کمک شایانی می کند.
ژل رویال حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی ها، اسیدهای آمینه آزاد، ویتامین ها و مواد معدنی است. این ماده شامل حدود 60 تا 70 درصد آب، 12 تا 15 درصد پروتئین، 10 تا 16 درصد شکر، 3 تا 6 درصد چربی و 2 تا 3 درصد ویتامین، نمک و اسید آمینه است. ترکیب آن بسته به جغرافیا و آب و هوا متفاوت است.